Jak Dzieci pracują

 

Praca czy zabawa…

Dzieci w środowisku montessoriańskim, jednocześnie bawią się i pracują. Praca Dzieci jest przeciwieństwem pracy dorosłych. Dorośli pracują aby udoskonalić swoje otoczenie, Dzieci natomiast, aby udoskonalić siebie. Dzięki możliwości samodzielnego wyboru zadania, robią to z ochotą, lekkością, uczą się czegoś w sposób dla nich przyjemny. Kiedy odnoszą sukces , pragną powtórzyć to jeszcze i jeszcze i jeszcze raz.

„Dziecko dąży do niezależności poprzez pracę: do niezależności ciała i umysłu. Jest mu obojętne, co wiedzą inni: chce samo się uczyć, samodzielnie doświadczać w środowisku i wchłaniać je zmysłami dzięki własnemu, osobistemu wysiłkowi.”

Maria Montessori

Trzygodzinna praca własna

Tak długi cykl pracy konieczny jest, aby umożliwić Dzieciom wybranie sobie interesującego zadania a następnie zatopienia się w tej aktywności. Dziecko potrzebuje czasu na „rozejrzenie się”, swoją aktywność zaczyna przeważnie od pracy, którą już dobrze zna, taką w której czuje się bezpiecznie i na pewno nic go w niej nie zaskoczy. Po wzmocnieniu się wewnętrznym, jest gotowe na podjęcie wyzwania, czegoś nowego, trudniejszego. To cudowne, gdy patrzy się na Dziecko odprężone, zadowolone, spełnione . . .

Przygotowane otoczenie

Maria Montessori uważa, że Dziecko od urodzenia do 6 roku życia, charakteryzuje się niebywałą zdolnością chłonięcia otoczenia takim jakie jest. Uważa, że absorbowane z otoczenia wrażenia nie tylko wnikają do jego umysłu , ale również go formują.

W przygotowanym otoczeniu powinny być zawarte elementy, które będą w stanie zaspokoić fazy wrażliwe Dziecka, takie, które będą pobudzały do działania. Otoczenie, w którym przebywają Dzieci jest bezpieczne, estetyczne, dostosowane do rozwoju poznawczego i fizycznego Dziecka. Miejsce to, powinno być zatem przestrzenią do życia, nauki i rozwoju, dopasowaną do potrzeb Dziecka. Jednocześnie ważne jest, by uwzględniało kulturę i wymagania cywilizacji, w których przyszło wzrastać Dziecku.

“Dziecko rozpoczyna od niczego i samo posuwa się do przodu. Proces rozumowania, naturalny i twórczy, rośnie w sposób naturalny jak żywa istota i nabiera sił kosztem wrażeń, jakie otrzymuje z otoczenia.”

Maria Montessori „Sekret dzieciństwa”

Grupy mieszane wiekowo

Do jednej grupy przedszkolnej chodzą Dzieci od 2,5 – 6 lat. Dzieci ze względu na rozpiętość wiekową pracują we własnym tempie, uczą się zasad współżycia w grupie, pomagają sobie nawzajem, uczą się radzić z porażką czy rozwiązują konflikty – tak jak w Rodzinie.

Dzięki temu są bardziej pewne siebie, empatyczne oraz samodzielne.

Materiał rozwojowy

Materiał montessoriański jest skonstruowany w taki sposób, aby wspierał odkrywanie świata i jednocześnie umożliwiał rozwój niezbędnych umiejętności

Wykonany jest z najwyższej jakości surowców, estetyczny, zachęcający do pracy i samodzielności. Każdy z działów (życie codzienne, sensoryka, matematyka, język, kultura, muzyka) ma do zaoferowania szeroki wachlarz ćwiczeń, dzięki czemu Dziecko na pewno znajdzie coś interesującego dla siebie . Największym atutem wspomnianych pomocy, jest możliwość samodzielnego zweryfikowania swojej wiedzy. Dzięki temu, Dziecko uwolnione jest od oceny nauczyciela, to Dziecko przejmuje odpowiedzialność za wykonanie swojej pracy, robi tyle na ile jest gotowe.

 

d2